Slip for at spilde tid på digital signatur og NemID Erhverv
“Digital signatur og NemID er centrale redskaber for dig som erhvervsdrivende. Men når det ikke virker, kan de give anledning til mange frustrationer og spildt tid. Vi hjælper dig hurtigt videre med digital signatur og NemID “
– Lis Nørgaard, løn- og HR-konsulent
Få styr på digital signatur og NemID Erhverv med Stepto
Som erhvervsdrivende er det vigtigt, at du kan tilgå oplysninger og foretage ændringer på din virksomheds vegne, især på virk.dk. Det kræver, at du har styr på dit NemID Erhverv og din digitale signatur.
Desværre løber mange både private og virksomhedsejere ind i problemer med brugen af NemID, NemID Erhverv, digital signatur, e-boks mv.
Det er frustrerende ikke at kunne komme videre med sine virksomhedsrelaterede opgaver, fordi de digitale løsninger volder problemer. Og det kan være tidskrævende selv at skulle kæmpe med at få problemerne løst.
Spild ikke din dyrebare tid og kræfter på at få dit NemID og digitale signatur til at virke eller med at logge ind på din e-boks eller e-boks erhverv. Vi sidder klar til at hjælpe dig.
Vi kan blandt andet hjælpe dig med at
- oprette digital signatur
- bestille NemID Erhverv samt bestille medarbejdersignatur
- styre rettigheder ved NemID medarbejdersignatur
- aktivere digital signatur samt genaktivere ved udløb af digital signatur
- forny NemID
- underskrive dokumenter digitalt
- få adgang til e-boks og e-boks erhverv
- sammenkoble digitale tjenester og logins, f.eks. privat og erhverv-NemId og privat og erhvervs-e-boks
Vi hjælper dig også gerne hvis du har problemer med dit private NemID og borger.dk.
Vær i øvrigt opmærksom på, at NemID bliver til MitID i 2022. Læs mere om dette længere nede på siden.
Hvad er digital signatur og NemID?
Rigtig mange virksomhedsrelaterede opgaver skal løses via diverse digitale selvbetjeningsløsninger, herunder især virk.dk, din netbank mv.
For at kunne tilgå dine oplysninger og foretage ændringer skal du logge ind med dit NemID, som er en fælles login-løsning, der skal sikre, at du er den, du udgiver dig for at være. Når du er logget ind og vil foretage handlinger, vil du igen blive bedt om at bekræfte din identitet som virksomhedsejer ved at underskrive digitalt med din digitale signatur.
I praksis vil du dog ikke opleve, at der er forskel på NemID og digital signatur. Du giver din underskrift digitalt på samme måde som du logger ind på de forskellige tjenester.
At du har styr på dit NemID og din digitale signatur er altså en forudsætning for, at du kan tilgå dine virksomheds-oplysninger og foretage en lang række virksomhedsrelaterede handlinger, som f.eks. at indsende årsrapport, indberette moms, søge refusion og meget mere via virk.dk.
3 typer af NemID Erhverv
Der findes i alt 3 måder at have NemID erhverv på:
1. NemID Medarbejdersignatur
Med en NemID medarbejdersignatur kan medarbejdere identificere sig på virksomhedens vegne. Det er praktisk, hvis du som virksomhedsejer har behov for, at en eller flere af dine medarbejdere skal kunne:
- henvende sig til det offentlige på virksomhedens vegne
- underskrive dokumenter online
- tilgå information om virksomheden fra det offentlige
- modtage og sende sikre mails, altså e-mails der er krypterede eller underskrevet med en digital signatur.
Med en NemID medarbejdersignatur har du altså mulighed for at uddelegere nogle af de digitale opgaver til en eller flere medarbejdere. NemID medarbejdersignatur kræver, at der er indgået en aftale med Nets. Kontakt os for nærmere information herom.
Vær opmærksom på, at medarbejderen skal have de nødvendige rettigheder for at kunne foretage handlinger med sin NemID medarbejdersignatur. NemID administratoren skal logge ind, fremsøge medarbejderen og så tildele denne de nødvendige rettigheder.
Det kan vi naturligvis hjælpe med.
2. NemID erhverv til bank
Med NemID erhverv til bank kan medarbejdere tilgå virksomhedens netbank. Denne løsning kræver en netbank-aftale med banken.
3. NemID privat til erhverv
Ejer du en enkeltmandsvirksomhed eller en personligt ejet mindre virksomhed (PMV), kan du anvende dit private NemID/MitID til din virksomhed. Når du ejer et ApS eller et A/S, kan du også benytte dit private NemID/MitID, hvis du kan tegne virksomheden alene.
Få samlet NemID Erhverv og privat
Det kan hurtigt blive vanskeligt at overskue både et privat og et erhvervsmæssigt NemID samt digital signatur og e-boks. Heldigvis er der mulighed for at samle disse, så du kan tilgå dine virksomhedsrelaterede oplysninger med dit privat NemID og samle din private og din erhvervsmæssige e-boks, så du kan tilgå begge med samme login.
Kontakt os og forhør dig om mulighederne og for evt. hjælp til at samle digitale løsninger.
NemID medarbejdersignatur bliver til MitID Erhverv i 2022
Digitaliseringsstyrelsen har annonceret, at NemID bliver erstattet af en ny løsning med navnet MitID. Det sker løbende hen over 2021 og 2022. Når det er din tur til at overgå til MitID vil du modtage en besked, når du er logget ind i din net- eller mobilbank.
Du behøver altså ikke foretage dig noget aktivt; afvent blot at du får besked.
I en overgangsfase vil alle skulle anvende den nuværende NemID-løsning nogle steder og det nyt MitID andre steder. Du skal derfor beholde dit NemID, selvom du får besked om, at det er din tur til at komme over på MitID.
Brug for hjælp til håndtering af NemID og digital signatur?
I en travl hverdag kan det være frustrerende og dyrt, hvis problemer med de digitale løsninger står i vejen for effektiviteten af dit arbejde.
Oplever du problemer med oprettelse, gendannelse, rettigheder mv. ift. de digitale løsninger, så tøv ikke med at tage fat i os.
Vi hjælper dig hurtigt videre.
Spørgsmål?
Lis Nørgaard
HR- og lønkonsulent